Přemysl Synek: O schválení investice se u nás bojovat nemuselo

S generálním ředitelem Diamonds International Corporation (D.I.C.) Ing. Přemyslem Synkem o obchodu s investičními kameny, řízení mezinárodních aktivit a výhodách i omezeních elektronizace.

Vedete jednu z nejúspěšnějších firem v této části světa od jejího založení před šesti lety. Jak se vlastně stane, že takový projekt vznikne?

Začne to tak, že za vámi přijde MUDr. Luboš Říha (předseda představenstva  D.I.C. – pozn.red) a vysvětlí vám nápad. Vy se s ním pohádáte, že to není možné. Ale potom začnete přemýšlet, jak to udělat.

MUDr. Říha se celý život zabývá referenčním marketingem. To je něco, co zpravidla naráží na problém s produktem. Většina firem kvalitní produkt nemá – přeprodávají finanční produkty, prací prášky, kosmetiku, nebo i třeba nějaký úplný nesmysl. MUDr. Říha chtěl prodávat něco krásného, luxusního a výrazně nadstandardního.  
Diamant v sobě skrývá dva atraktivní aspekty. Krásno a investiční správnost. 

Základní myšlenka byla v tom, že lidem nebudeme vyprávět pohádky, ale dáme jim opravdovou edukaci. Vysvětlujeme jim, co je investiční diamant, jak se s ním pracuje, proč je vhodné do něj investovat a jak se orientovat v nabídce.  Dnes pořádáme desítky takových vzdělávacích prezentací na různých místech v Evropě i mimo ni. K tomu jsme museli vymyslet celý systém práce s lidmi, marketing, public relations a všechno ostatní.

Není zapotřebí k vytvoření sítě prodeje diamantů obrovský počáteční kapitál?

Musíte mít kapitál nebo si jej musíte umět obstarat. Naší výhodou bylo, že jsem pracoval v oboru diamantů, měli jsme spoustu kontaktů a našli jsme dodavatele, kteří měli zájem o otevření nových trhů.

Kolik zabere času, než taková firma vznikne?

Asi půl roku nám trvalo vytvoření koncepce. Potom začnete první prezentací, jedním či dvěma partnery, potom přijde třetí, čtvrtý, desátý partner. Pak jich jsou stovky a potom tisíce. Dnes máme 16 000 partnerů, showroomy v šesti zemích, stálou přítomnost ve 12 zemích a obrat hodně přes miliardu.

Většina firem mívá na začátku papírové období. Měli jste to také tak?

Ano. Na začátku jsme si posílali papírové prezenční listiny, papírové protokoly a spoustu dalších papírů. V něčem jsou listiny ještě pořád nenahraditelné. Třeba, když partner podepisuje smlouvu. Nejde jen o to, že většinou nemají elektronické podpisy. Jde především o ten pocit, že něco slavnostně podepíšete. To se nedá nahradit kliknutím.

Vezměte si třeba, že každý kámen, který tu máme, má hodnotu od deseti tisíc korun do deseti milionů. A co znamená pro hospodaření, jestliže jej prodáte o pár dnů dříve.

Nebo si vezměte třeba knížky a katalogy. Je mnoho zákazníků a partnerů, kteří mají dobrý pocit, když je mohou vzít do ruky a mohou si v nich listovat. Ale nemůžeme být slepí k technologiím. Jestli si někdo chce stejný katalog prohlížet na tabletu, musíme mu to umožnit.

Takže i když jsme začali s papíry, brzy jsme viděli, že je zapotřebí jít elektronickou cestou.

Co váš k takovému zjištění vedlo?

Například rychlost procesů. Vezměte si třeba, že každý kámen, který tu máme, má hodnotu od deseti tisíc korun do deseti milionů. A co znamená pro hospodaření, jestliže jej prodáte o pár dnů dříve.

Nebo rychlost reakce. V dnešní době chtějí mít lidé všechno online a všechny informace aktuální.  Často se stane, že prezentace obchodního partnera nadchne tak, že chce okamžitě vyrazit prodávat. Papírové zpracování dokumentů znamenalo, že čekal několik dnů na přidělení čísla.

Výběrové řízení na formulářovou technologii jste sledoval z pozice generálního ředitele, tedy spíše z role supervizora než přímého účastníka. Jaké byly vaše pocity?

Sledoval jsem jeho průběh velmi těsně. Je pro nás skvělé, že máme experta – Ing. Tomáše Černého, (ředitel IT – pozn.red.) na kterého se můžeme spolehnout. Předložil několik variant, srovnal výhody a nevýhody, a jednu z variant doporučil. Když doporučil technologii Software602, měl silné argumenty, a nikdo neměl důvod je zpochybňovat. Bylo to jednoznačné.

Generální ředitelé často bývají těmi, kdo elektronizaci sice vítají, ale neradi schvalují nákup dalších systémů. Jak se prosazovala investice v D.I.C.?

U nás to tak obtížné nebylo. Věděli jsme, že to potřebujeme! Máme prezentace na desítkách míst. Když se informace nespojí a nejsou zpracovány dost rychle, stojí nás to peníze. Navíc z toho, co nám ing. Černý předložil, bylo jasné, že se jedná o nejvýhodnější variantu. Nebylo o co bojovat.

Víte, já nejsem přehnaný fanoušek nových technologií. Třeba v našem oboru bytostně nesnáším e-shopy. Pokládám to za absolutní degradaci. Když prodávám diamant, musí zákazník ten kámen vidět a musí se o něm něco dozvědět. To nemůžete udělat tak, že něco zaškrtnete na internetu a srovnáte ceny.

Elektronické procesy pro nás znamenají lepší dohled nad tím, co se děje ve firmě. Můžeme sledovat průběh procesů, můžeme vidět, komu co leží jak dlouho na stole. A budeme moci úřadovat odkudkoliv.

Ale jedna věc je, že nejsem technologický fanda a druhá věc je, že potřebujeme kvalitní podporu. Navíc z hlediska našeho obratu to nebyla až tak závratná investice.

Teď má přijít na řadu zavádění elektronického podpisu a elektronizace interních procesů. Co tomu říkáte?

Pochopitelně to vítám. Ušetří nám to další čas, který budou zaměstnanci věnovat něčemu produktivnějšímu. Osobně to ale beru i z toho hlediska, že víc než polovinu roku nejsem já ani další členové vedení v  České republice. Elektronické procesy pro nás znamenají lepší dohled nad tím, co se děje ve firmě. Můžeme sledovat průběh procesů, můžeme vidět, komu co leží jak dlouho na stole. A budeme moci úřadovat odkudkoliv. Už nebude přicházet v úvahu, aby se někdo vymlouval, že nemá podepsaný papír.

Přejeme, aby se i nadále dařilo tak, jako dosud, a děkujeme za rozhovor.